Diàleg 60a EE: CIUTADANIA I DRETS

L’educació té un paper fonamental en el desenvolupament de la persona com a ciutadana. Els infants són partícips de la vida política, en tant que formen part d’un sistema polític que els afecta, són ciutadans de ple dret des del moment del seu naixement. Una condició que anirà evolucionant cap a una major participació en la societat fins a poder participar en la vida política. La democràcia es basa en el fet que la voluntat popular sigui representada pels governants, mitjançant el sufragi. La política, a més, també es fa als barris, a les comunitats de veïns, als pobles, a la feina, a l’escola, etc. És per això que és important educar i construir ciutadania des de l’escola i la pràctica, estimular la llibertat, la consciència crítica i la cultura participativa.

Els ponents tindran un diàleg obert amb un fil conductor amb la idea d’analitzar la importància d’educar en ciutadania i fomentar la consciència crítica. Els participants podran participar en qualsevol moment per tal de qüestionar als ponents o bé aportar les seves idees. Al final de la sessió, es demanarà un document de reflexió sobre les idees exposades, l’opinió personal i professional i la reflexió envers la realitat del seu centre.

  • Descobrir què vol dir educar els infants en ciutadania.
  • Identificar de quina manera podem fomentar la consciència crítica.
  • Buscar estratègies per fomentar la cultura democràtica dels infants.
  • Coneixement dels drets i deures que permeten a les persones viure en societat de manera responsable i compromesa amb el bé comú.
  • Foment de la consciència crítica: construint la capacitat per analitzar la realitat, qüestionar-la i construir opinions pròpies a través del diàleg i la reflexió.
  • La participació dels infants en la vida comunitària i educativa és clau per desenvolupar una cultura democràtica basada en el respecte, la responsabilitat i la implicació activa.
  • L’escola com a espai on es practica la democràcia quotidianament, incorporant la participació i els valors cívics en totes les dimensions de la vida educativa.
  • Reflexions sobre la pròpia pràctica educativa i detecció d’oportunitats per millorar la participació i la formació en ciutadania dins del centre educatiu.

Pere Soler i Masó és doctor en pedagogia i professor titular al Departament de Pedagogia de la Universitat de Girona. Especialista en pedagogia social, centra la seva recerca en l’educació en el lleure, les polítiques de joventut i l’empoderament juvenil, i coordina el Màster Interuniversitari en Joventut i Societat.

Jaume Funes i Artiaga és és psicòleg, educador i periodista especialitzat en l’adolescència i les seves dificultats socials. Ha treballat en l’àmbit educatiu, terapèutic i institucional, i és autor de diversos llibres sobre educació i salut mental, com Estima’m quan menys ho mereixi… perquè és quan més ho necessito i Quan la vida ens dol.


Relacionats

Subscriu-te al nostre butlletí!
Vols rebre informació sobre totes les novetats formatives i activitats de l'Associació?
Subscriu-t'hi!

Escoles/Universitats amigues
Ets un centre educatiu que vol participar i cooperar amb equips de mestres compromesos amb la millora de l’educació a Catalunya?
Associa't i forma part de la xarxa!

Subscriu-te al nostre butlletí!

Vols rebre informació sobre totes les novetats formatives i activitats de l'Associació?
Subscriu-t'hi!

Escoles/Universitats amigues

Ets un centre educatiu que vol participar i cooperar amb equips de mestres compromesos amb la millora de l’educació a Catalunya?
Associa't i forma part de la xarxa!