Olga Bernad Cavero i Miquel Àngel Essomba i Gelabert | Dimecres 9 de juliol de 12:30h a 14h
Les formacions de 20 i 30 hores inclouen la participació en les diferents activitats formatives del Tema General. Cada formació, segons la seva durada i organització, demanarà la participació a 2, 3 o 4 activitats. No hi ha inscripció prèvia, però al final de la sessió caldrà justificar l’assistència mitjançant un formulari que es facilitarà durant l’acte.
Som testimonis d’una societat catalana cada cop més diversa i més plural. Sabem que la pobresa és un dels factors determinants quan parlem d’igualtat d’oportunitats educatives, de la mateixa manera que també ho és la immigració. La llengua és sovint una de les principals dificultats dels infants i les famílies nouvingudes alhora que hauria de ser un mitjà per construir ponts entre cultures.
La comunitat educativa ha d’incloure aquesta realitat tan diversa, atenent les característiques personals, socials i econòmiques de tots els infants. La inclusió és benestar, però és també igualtat d’oportunitats. Un sistema educatiu és eficaç quan és capaç de corregir les desigualtats dins l’escola. Però com construïm un sistema educatiu més inclusiu? Com treballem per aconseguir una major igualtat d’oportunitats? Com podem combatre discursos excloents i reaccionaris? Com aconseguim que la nostra llengua esdevingui un pont entre cultures? Com incorporem la perspectiva de gènere a les aules? Com treballem amb les identitats a l’aula?
Els ponents tindran un diàleg obert amb un fil conductor amb la idea d’analitzar com podem construir un sistema educatiu més inclusiu, amb més igualtats d’oportunitats i amb el català com a llengua vehicular. Els participants podran participar en qualsevol moment per tal de qüestionar als ponents o bé aportar les seves idees. Al final de la sessió, es demanarà un document de reflexió sobre les idees exposades, l’opinió personal i professional i la reflexió envers la realitat del seu centre.
Objectius
- Analitzar com construir un sistema educatiu més inclusiu i amb més igualtat d’oportunitats.
- Analitzar l’impacte de l’arribada d’infants d’origen estranger.
- Identificar com fem de la llengua una eina per la inclusió.
- Generar eines per combatre discursos reaccionaris
Continguts
- La immigració en la nova onada de racisme, xenofòbia i polarització. L’educació com un espai segur i d’oportunitats per les persones nouvingudes.
- Currículum intercultural avui. Construir expressions culturals compartides en entorns hostils a la diversitat. Reptes afronten els centres educatius en termes d’adaptació curricular.
- Immigració i llengua catalana. Algunes claus per repensar la immersió lingüística i per desmuntar alguns mites.
- L’impacte de l’arribada d’infants d’origen estranger a les escoles rurals. Reptes i oportunitats de la diversitat cultural als municipis rurals.
Amb la participació de:

Olga Bernad Cavero és doctora en Ciències de l’Educació i professora lectora al Departament de Ciències de l’Educació de la Universitat de Lleida. Especialitzada en educació intercultural, la seva recerca se centra en la relació escola-família, la participació de les famílies d’origen estranger i la diversitat cultural i religiosa en contextos educatius. Forma part del Grup de Recerca Anàlisi Social i Educativa (GR-ASE) i de l’Institut de Desenvolupament Social i Territorial (INDEST), i és coordinadora europea de la Xarxa Iberoamericana d’Educació en Territoris Rurals (RIBETER).

Miquel Àngel Essomba i Gelabert és doctor en Pedagogia i professor agregat a la Universitat Autònoma de Barcelona, on dirigeix el grup de recerca ERDISC i la Càtedra d’Educació Comunitària. Especialista en educació intercultural, inclusiva i comunitària, ha exercit com a comissionat d’Educació i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona (2015-2019) i ha col·laborat amb institucions internacionals com la UNESCO, el Consell d’Europa i la Comissió Europea en matèria de polítiques educatives i diversitat cultural.